Topreklame
Tilbagepil

Dykkermål ved Skawtræf

   Se vragkort på Google Earth Google Earth  

Lægtvandsdyk fra strand og gummibåd

Lægtvandsvragene er alle tildelt nr. 1 og (2).
Ved enkeltdyk skrives 1 og 2 for dobbeltdyk.

Kutterdyk ses længere nede på side
1. (2) Jomfruvraget 1. (2) “Muncken” 1. (2) Hjulvraget
Position: 57°41,631 N - 10°25,600 E
Dybde ca. 7 - 9 meter.

Dampfragtskib forlist 1876. Der ligger nogle jernskibssider nedgravet i sandet og noget der ligner
agterenden samt resterne af to store stålmaster med hejseindretning. Et par steder sidder der jomfruer langs lønningen. Der er fundet oplukkelige koøjer på vraget

.
Position: 57°42,234 N - 10°26,897 E  Dybde 9 meter.

Ukendt trævrag. Der er mange spændende detaljer bl.a. roret med metalbeslag og metal nagler i hele vraget.

Muncken
Position: 57°41,31N - 10°24,90E
Dybde ca. 8 meter

Hjulvraget ligger nord for nedkørslen ved Kandestederne. Der ligger en mængde mursten og andre store sten i vraget. De har enten været last eller ballast. Desuden kan der ses mindst 3
kanoner på vraget. Der er opfisket et træhjul, der kunne være hjulet til en kanonlavet.
Hjulvraget
     
1. (2) Holland 1. (2) Commisariat 1. (2.) Mispah
Position: 57°44,973 N - 10°34,132 E
Dybde 3 – 6 meter.

Vraget er af stål, ca. 3 meter over bunden på det højeste sted (skorsten eller mast?). Længden af den synlige del gisset til ca. 20 meter, bredden gisset til 5 m. Agter ende af vraget forsvinder ind i sandrevlen.
Skibssiderne står på det højeste sted ca. 150 cm op over bunden.
Position: 57°44,377N - 10°32,009E
Dybde ca. 7 meter

Dampfragtskib forlist 07-12-1878. Lasten bestod af kul. Vraget ligger sammen med et andet stålvrag ved navn Mizpah, der forliste den 20. april 1881.
Position: 57°44,377N - 10°32,009E
Dybde ca. 7 meter

Forlist 20. april 1881. Vraget ligger sammen med et andet dampskipsvrag ved navn Commisariat, der forliste den 07-12-1878. Dampfragtskib forlist . Lasten bestod af kul.
     
1. (2) Spes 1. (2) Tom Pyman 1. (2) Venö - LL 892
Position: 57°43,403N - 10°29,721E
Dybde 5 – 8 meter.

Svensk fregat strandet den 4. november 1697 på rejse fra den Engelske Kanal til Gøteborg med brændevin, tinfade, kanoner og soldater.
Vraget af SPES er et populært dykkermål, og der er stadig noget at se, selvom der er bjærget meget fra skibet. Kølen, spanter, jernkanoner og nogle kanonkugler er tilbage.

Spes
Position: 57°41,156N - 10°24,930E
Dybde 4 – 8 meter.

Dampfragtskib, bygget i 1870 hos Denton i West Hartlepool, England, 624 brt, 67,1x9,1x5,1 m,
Rederi: Pyman & Co.. Strandede 3.2 km nord for Kandestederne natten mellem den 29. og 30. marts 1890.
Ved siden af skibsvraget ligger en vinge fra et engelsk fly, en Handley Page “Hampden”

Tom Pyman
Position: 57°43,581N - 10°38,720E
Dybde ca. 9 meter.

Svensk fiskekutter bygget af eg og fyr i 1947, 92 brt. Udbrændt og sunket den 28.11.1974. Der er kun få dele tilbage af kutteren.

     
1. (2) Kridtpibevraget 1. (2) Stranden 2 1. (2) Brooklands
Position: 57°41,453 N - 10°26,063 E
Dybde 4 – 5 meter.

Det er blevet kaldt kridtpibevraget fordi der ind imellem er fundet kridtpiber på det. Skibet er bygget af store dimensioner træ.

Haakon Haakonsen
Position: 57°43,445 N - 10°29,695 E
Dybde ca. 8 meter 6 meter.

Trævrag med stålmast. Fundet i 1995 under dykkertræffet.


Stranden 2
Position: 57°43,675N - 10°30,322E
Dybde 7 – 8 meter.

Dampfragtskib Bygget i 1882 hos W. Gray & Co., West Hartlepool, England,1.096 brt, 71,3x9,6x4,5 m. Rederi: R. Hardy & Co. Forlist den 29.12.1893. Vraget er meget nedbrudt af vejret og tilbage på bunden er bundkonstruktionen, der består af store jernplader, der er nittet sammen. Der er altid mange fisk af alle arter på vraget.

Brooklands
     

Dyk fra kutter

Ønskes dobbeltdyk skrives tallet i parantes.

3. Hamm (dobbelt dyk 4) 5. Uranienborg (dobbelt dyk 6) 7. Sydfjord (dobbelt dyk 8)
Position 57°39,060N 10°44,808E Dybde 25 – 29 meter.
Sejltid ca. 55 min.

Tysk damper fra Hamburg-Amerika Linie (HAPAG) på 5874 brt. 3556 ntr. 8520 tdw. 136,6 x 17,7 x 8,2 meter. Bygget i 1921 hos Blohm & Voss Hamburg som bygge-nr. 388. Turbo dieselmaskine på 3870 hk. Besætning på 53 mand. Sænket den 20. april 1940 af den britiske ubåd Seawolf ført af Lt. Cdr. J.W. Studholme.
Vraget er delvist nedsprængt af vragfiskere. Mod NE ses resterne af et træskib med kobbernagler som er sunket på stedet før Hamm forliste.

Hamm
Position: 57°38,935N 10°42,211E
Dybde: 18-24
Sejltid: 50 min.

Dampskib fra rederiet Dampskib Co. “Dannebrog”, København, ført af P. Thøgersen, Skibet blev bygget på Helsingør Jernskibs & Maskinbyggeri A/S i 1894, bygning nr. 50.1966 brt, 1265 nrt, 2690 tons tdw, 85x11 x5,7 m. En 3 cylindret dampmaskine på 650 hk gav skibet en fart på 9,7 knob. Sunket den 23.november 1918 på rejse fra Sunderland over Bergen til København med kul og petroleum. Uranienborg sejlede ved femtiden om eftermiddagen på en mine i et minefelt.
Tømrermand A. Høglund omkom, da han ikke turde springe fra det synkende skib. Skibet er sprængt af hensyn til skibsfarten, men stævn og agter står markant tilbage. Stævnen
ligger i retning SSW.

Uranienborg
Position: 57°43,433N 10°46,700E
Dybde: 20-28
Sejltid: 50 min.

Svensk coaster på 1.217 brt, bygget af stål i Bodø 1964, længde 78,1 m, bredde 12,5 m. Var den 27.06.1986 på rejse fra Landskrona til Amsterdam med en last af sten da den kolliderede
med Norges-færgen Peter Wessel. Skibet blev ramt i B.B side ved maskinrummet og overbygning. Sydfjord sank omgående, 8 personer omkom og 3 blev reddet ved forliset. Blandt de omkomne var 1 kvinde og 2 børn. Det øverste af overbygning er grappet af og lagt over 1. lastrum.


Sydfjord
     
9. S/S Volturnus (dobbelt dyk 10) 11. Buenos Aires (dobbelt dyk 12) 13. Lilias (Arthur) (dobbelt dyk 14)
Position. 57º41,973N 10º52,994E
Dybde: 24-34 m
Sejltid: 80 min.

Vraget kaldes også “Store Skolehæt”. Dampskib på ca. 615 brt., 57,8 meter langt, 9 meter bredt, bygget i 1881.
1. november 1919 var “Volturnus” på vej fra London til København da det blev minesprængt.
Lasten bestod af materiel og proviant: læderstøvler, krykker, porcelæn, bestik etc. til enheder af den engelske flåde, der lå i København.
Vraget står ret på bunden med 2 lastrum, en overbygning i 2 etager og en bak med dækshus. Midtskibs i styrbord side ses et stort hul efter minesprængningen. Der kan svømmes under overbygningen mellem de to lastrum.


Volturnus
Position: 57°42,260N 10°55,955E
Dybde: 23-38
Sejltid: 90 min.

Vraget har i mange år gået under navnet OLDENBURG, men en dykkerundersøgelse foretaget
i 1947 bekræftede, at vraget på denne position er S/S BUENOS AIRES fra Hamburg, der blev bygget i 1912 på Flensburger Schiffbau-Ges., Flensburg, 6097 brt, 3806 nrt, 8040 tdw, 136,9x17,8x8,2 m, der var 3 dæk (11,73 m), 3600 psi, 13 kn. Besætningen var på 107 mand.
Skibet blev brugt til transport af soldater og materiel til den tyske hærs afdelinger i Norge og blev den 01.05.1940 ca. kl. 20.00 torpederet af den engelske ubåd NARWHALE.  Arkiverne hos den engelske flåde fortæller at NARWHALE, ført af LtCdr. R. J. Burch, på position 57°05 N - 11°35 E ramte BUENOS AIRES med 6 torpedoer, men at skibet stadig flød og blev taget på slæb. BUENOS AIRES sank 3 timer senere ca. kl. 22.45, da var alle overlevende samlet op for at blive transporteret til Oslo. Ved forliset blev 60 mand dræbt og 64 såret. Derudover gik hele skibets last af heste (240), seletøj, motorcykler, biler, våben og andet udstyr til soldater tabt. Vraget er meget stort og uoverskueligt.

Buenos Aires
Position: 57°41,996N - 10°59,726E
Dybde 26 - 38 m
Sejltid ca. 90 min.

18. juli 1919 var det 1010 brt. store dampskib fra Brevik på rejse fra Swansea til København med kul, da det gik på en mine. Ni besætningsmedlemmer omkom og syv blev reddet.
Kommandobroen er væk, men en overbygning står intakt tilbage. Der er store skader i skibets stævn, men midtskibs står skibet tilgængeligt og meget flot og spændende.



Lilias
     
15. Gunhild (dobbelt dyk 16) 17. Carola (dobbelt dyk 18) 20. Faros (dobbelt dyk 21)
Position: 57°39,192 N - 10°46,265 E
Dybde 28 meter
Sejltid ca. 60 min.

Svensk minestryger bygget i 1863 og var på 189 brt. Bevæbning 45 mm kanon.
Forlist den 24. september 1918 ved minestrygning. Kanonen kan ses på Bangsbomuseet og rattet hos Skawdyk. Vraget er en del nedbrudt.

Gunhild
Position: 57°43,028-32N 10°57,092 E
Dybde: 27-36 m.
Sejltid: 90 min

Dampskib på 1292 brt. fra Helsingborg, Sverige bygget af Blumer & Co i Sunderland i 1881 med navnet “Gort Alvin”. Ført af Otto Fredrik Carlberg på rejse fra Ljusne til Grimsby med træ, sunket den 24.07.1898 efter kollision med dampskibet S/S Ørnen af Stockholm. Begge skibe gik for fuld kraft da kollisionen skete og Carola forsvandt i havet lige før kl. 3 om morgenen.

Carola
Position: 57°42,385N - 10°20,392E Dybde: 16-31
Sejltid: 120 min.

Evt. RIB eller speedbåd fra stranden, sejltid ca. 15 min.
Bygget i 1978, 984 brt, 690 nrt, 2411 tdw, 82,89 x 12,82 x 4,87 m.
Faros sank den 30.10.2000 da der i hård vejr trængte vand ind i maskinrummet, skibet fik maskinstop, kunne ikke længere manøvrere og fik slagside på 30°. Besætningen blev reddet, men en dansk redningsmand fra redningsskibet VESTKYSTEN omkom under redningsarbejdet.
03.11.2000 FAROS synker under bugsering i Tannis Bugt.

Faros
     
22. Rødspættedamper (dob.dyk 23) 24. (25) Freja og Hulekorallerne. 26. (27) Hulekorallerne (Naturdyk)
Position: 57°42,665 N 10°17,159 E Dybde: 18-22 m.
Sejltid ca.15 min. fra Faros

Et ca. 40 meter langt stålskibsvrag. Stævnen og agter ende står rimeligt intakte tilbage i en højde af 3-4 meter, mellemste del af vraget består af spredte vragdele, der stikker op af den lyse sandbund. Vraget har fået sit navn p.g.a de kæmpe store rødspætter, som holder til der.

Rødspættedamperen
Turen afvikles evt. fra Strandby eller Frederikshavn

Freja.
Position: 57°26,805N 10°40,242E Dybde: 24 m. Sejltid: 135 min. Bygget af stål i 1884 hos Wm. Lindbergs MV & Warf AB (Södra Varvet) Stockholm, 49,20 brt, 10.00 nrt, 19,30 x 4,60 x 2,30 m. Vraget står ret på havbunden. Der er adgang til styrehus og lukaf bag styrehuset. Med en god lygte er der måske også adgang til både maskinrum og lukaf i stævnen, men der rådes til forsigtighed, fordi der her ofte står en meget mørk dis der helt lukker for udsynet. Vraget er overskueligt, lyst og dejligt at dykke på, og kan besøges af de fleste.

Freja
Position: 57°28,482N 10°37,352E Dybde: 7-10 m.
Sejltid: 20 min. fra Freja.

Turen afvikles evt. fra Strandby eller Frederikshavn.
Korallerne er dannet ved udsivning af metangas fra undergrunden. Sandkorn er sammenkittet og danner de forunderligste formationer. Sandstenskorallerne er smukt begroede, og nogle steder er der porte og huler, som kan svømmes igennem.
OBS! Området er fredet, og det er ikke tilladt at fjerne dele fra korallerne.
Der vil evt. være mulighed for et kortere besøg på Hirsholmene.

Hulekorallerne
     
28. Artus Hoff (dobbelt dyk 29) 30. Herthas Flak (dobbelt dyk 31) 32. Hertas Boblerev (dob. dyk 33)
Position: 57°38,206N 11°01,236E Dybde: 29-35
Sejltid: 100 min.

Dampskib bygget i 1873, 60x8 m, 728 brt (andre kilder: 400 og 816 brt), sunket med en last af stenkul den 18.06.1899 efter kollision med dampskibet Mauritius. Hullet efter kollisionen kan ses på styrbord side. Der omkom 10 besætningsmedlemmer. Vragfisker skibet Henry har bjærget ca. 180 tons kul fra skibets laster. Et flot og let overskueligt vrag. Vraget står ret på kølen med 2 lastrum foran styrehuset og et agter for.

Artus Hoff
Position: 57°38,588N 10°52,100E Dybde: 10-26 m.
Sejltid: 60 min.

Naturdyk på stenrev med stærkt kuperede bundforhold. Stedet består af toppe og dale med en højdeforskel på op til 16 m. På toppen er der kraftig bevoksning af tang og masser af fisk, ned mod bunden forsvinder bevoksningen og afløses af det bare stenrev.
På skråningerne er der oversået med søpindsvin, og de røde troldkreps hygger sig mellem stenene. Ofte ses store stimer af fisk i det lyse, klare og strømfyldte vand på revet. På vestsiden flader stenene ud på sandbund i ca. 20 meters dybde. På østsiden falder dybden hurtigt til 24-26 meter. Et spændende dyk for både nye og garvede.
Position: 57°38,…N 10°52,…E
Dybde: 24 m.
Sejltid: ca. 5 minutter fra Herthas Flak

Boblerevet er dannet ved udsivning af metangas fra undergrunden. Sandkorn er sammenkittet og danner de forunderligste formationer. Sandstenskorallerne er smukt begroede, og som regel er der masser af forskellige fisk på stedet.