|
Oberon´s
historie
1938 havde Thorvald Henriksen fisket i 16 år og havde haft skippereksamen i 10, så han syntes, at det nu var på tide at få eget skib. Den 9 år yngre broder Ludvig mente det samme.
Samtidig arbejdede deres broder Anker som tømrer på Karstensen & Henriksens Skibsværft , hvor der var småt med arbejde, så enden på det blev en ordre på en nybygning.
|
|
Oberon bygges på
Karstensen &
Henriksens
Skibsværft i
Skagen
|
Der fandtes på værftet to slags tegninger til kuttere, en til 20 tons og en til 30 tons, begge tegnet af Niels Degns far Marinus.
OBERON blev en formindsket udgave af S188 VALKYRIEN og S50 PHYLLIS. Man tog blot nogle midterspanter væk, og så fik skipperen hvad han ville have!
Hver dag, skulle der sættes en omgang planker på rundt om skibet. De skulle saves til om formiddagen, så i svedekassen for at bøjes for så at sættes om eftermiddagen.
|
Træet i OBERON korn fra Kold Savværk ved Kerteminde.
Kølen er bøg, de to nederste planker er også bøg, man kan godt sætte bøg i bunden, bare det ikke kommer op over vandet.
Resten af plankerne er eg ligesom spanterne. Skandækket er eg og dækket fyr. Træet omkring lastelugen og kappen er eg fra en mægtig egekævle fra en nedreven mølle i Rimmen.
Thorvald og Ludvigs bror, skibstømrer Anker Henriksen, sørgede på brødrenes vegne for at OBERON blev bygget ordentlig, alt dårligt træ blev omhyggeligt sorteret fra, og da bygningen af OBERON var færdig, fik håndværkerne ekstra 5 kroner og en pakke gul North State cigaretter af Thorvald og Ludvig.
|
|
Oberon netop søsat
|
Dværgekonge i
oldfransk
folkedigtning.
Skikkelsen
er bl.a.
benyttet af
Shakespeare i
dramastykket
"En skærsommernats
drøm".
Også benyttet
som titelperson
i et digt af
Wieland, der
ligger til grund
for Webers opera
OBERON.
Den næststørste
måne ved
planeten Uranus
hedder OBERON.
|
Prisen for OBERON var kr. 40.000,- heraf skroget kr. 20.000,- motor kr. 17.000,- og grejer kr. 3.000,-.
1. afdrag på skroget forfaldt da kontrakten blev underskrevet, 2. da spanterne var rejst, 3. da dækket var lagt og 4. da skibet blev leveret.
De fik lån i Fiskeribanken, men maskinen fik de på ren kredit! ALPHA-salget var gået i stå her i byen, og TUXHAM ville også have lagt maskine ind, så Thorvald og Ludvig fik ALPHA motoren uden udbetaling! Maskinens dimentionering: 1-cylindrede 2-takt diesel, 320 mm diameter, slaglængde 420 mm, HK 70/80.
|
Prøvesejladsen fandt sted lørdag den 9. juli 1938
|
1939,
Oberon
kolliderer i
Skagen havn
Referat fra
Søretten.
232 Ff. Oberon
af Skagen, 24
brt, bygget i
1938 af eg, bøg
og fyr.
Kollideret
den 5/1 1939 i
Skagen Havn.
Søforklaring
i Skagen den
12/6 og 31/6
1939.
Kl.
ca. 18, da Obeon
under indsejling
befandt sig i
den sydlige side
af det ny
havnebassin med
kurs mod den ny
Auktionshal, kom
en rød
sidelanterne i
sigte forude fra
et skib ? M/S *
Veritas XXVII *
af København ?
der kom fra
bassinets
sydlige side.
Skruen blev
koblet fra, for
at Veritas XXVII
kunne passere
foran om.
Umiddelbart
efter forsvandt
Veritas XXVIIs
røde
sidelanterne, og
den grønne
sidelanterne kom
i sigte; af
Oberon som
tørnede dette
fartøj med
stævnen mod
Veritas XXVIIs
side midtskibs.
Af
den af Veritas
XXVIIs XXVIIs
fører afgivne
forklaring
fremgaar, at
dette skib Kl.
ca. 18 sejlede
in i det nye
havnebassin
langs den
sydlige kaj. Da
tankanlægget var
passeret,
drejedes bagbord
over, og da der
var drejet ca.
10 streger, saas
over læmolen
Oberons grønne
lanterne.
Skruen blev
koblet fra, og
da 0beron var
kommet rundt
læmolens hoved,
saas Oberons
røde lanterne,
derefter et
øjeblik den
grønne lanterne
og endelig igen
den røde
lanterne. 0beron
syntes nu at
svinge bagbord
over mod
Auktionshallen,
medens Veritas
XXVIIs laa
stille.
Da kutteren var
saa nær, at der
syntes fare for
en kollision,
blev motoren
kastet fuld
kraft bak,
hvorved Veritas
XXVII drejede
til bagbord; men
umiddelbart
efter indtraf
kollisionen som
ovenfor anført.
Ved kollisionen
blev Veritas
XXVIIs en del
beskadiget. Anm.
Ministeriet maa
antage,
kollisionen
skyldes, at
skibets manøvrer
ikke blev
tilkendegivet
ved
manøvresignaler.
|
2. Verdenskrig
1940. Thorvald og Ludvigs plan var at OBERON skulle fiske med snurrevod, men da de havde fået udstyret installeret viste det sig, at de ikke kunne få licens til at benytte snurrevod og lande i England. De ærgrede sig, men så kom 2. verdenskrig, og dermed stoppede alt fiskeriet på England.
I stedet gav de sig til at trawle, men det var ALPHA-maskinen for lille til, og kort tid efter måtte de installere ny
|
1945
var der stor
fødevare mangel
i Norge. Faktisk
var nordmændene
ved at sulte
ihjel lige efter
2. verdenskrig.
Derfor
blev der samlet
ind til en
hjælpeaktion, og
Oberon sejlede
til
Frederiksstad
med
nødforsyninger.
OBERON stævnede
mod den norske
by med 6000 æg,
kartofler,
pølser og brød
samt mælk . Og
under bommen
hang en gris
skænket af
slagter Munck.
|
Oberon
i Frederiksstad,
Norge
|
Thorvald, Harry
og Ludvig, 1945
|
Thorvald, Harry,
1945
|
Med den last blev de vel modtaget af bystyret og befolkningen i Frederiksstad, og til gengæld kunne Thorvald og Ludvig Henriksen samt bedstemanden Harry Knudsen købe cigaretter, sæbe, lavet af hvalolie, samt margarine- også fremstillet af hval. Det sidste faldt dog ikke i skagboernes smag.
Harry Knudsen, Thorvald og Ludvig Henriksen i Frederikstad
Om natten efter ankomsten til Frederiksstad- inden man havde losset fødevarerne- gik norske modstandsfolk vagt ved skibet, og dagen efter blev tyskernes håndlangere, hippoerne, jaget ned i lasten for at tage kartoflerne op
|
1949
gik Ludvig
Henriksen i
land. Skipper
Thorvald
begyndte at se
sig om efter et
større skib.
Bedstemanden
Harry Knudsen,
der havde været
med lige fra
starten,
forsøgte sig
nogle få år i
land. Han var
med til at
starte Neptun
Fiskeeksport
sammen med
Hauschildt.
Det var nu ikke
noget for ham,
og han kom med
på en sidste
rejse med OBERON
fra januar 1950
til marts samme
år, hvor
Thorvald
afhændede OBERON
til Victor Lykke
Henriksen.
|
Victor Lykke
Henriksen
|
1950.
Victor Lykke
Henriksen var i
31 år. Han havde
tidligere sejlet
med LARS KRUSE,
senere i 38-39
med Kesse Jepsen
som skipper i
SONJA, og
dernæst med Kaj
Kirkedal i
PISCATOR.
Lykke trawlede
mest efter sild,
men i 50erne var
der også mange
tun. De lå om
sommeren 12-14
dage i Nordsøen
og fangede op
til 46 - de
kunne få 300 kr.
pr. styk.
Desværre ebbede
fiskeriet efter
tun efterhånden
op, havde man
mon udryddet
tunens
hovedføde,
silden?
2. juni 1950
blev der
monteret ny
mesan og
rigning.
1960
var den gamle
ALPHA motor fra
1942 slidt op. I
Frederikshavn
fik Lykke en ny
på 150 HK
installeret på
kun 3 uger, og
det var med ny
skrue og aksel.
Prisen var
72.000,- og det
lykkedes at få
12.000,- for den
gamle.
1962.
Thorvalds og
Ludvigs fætter
Erik Lykke
Henriksen var
med på OBERON
som yngstemand.
Han druknede
ulykkeligvis.
1979.
I løbet af
sommeren 1979
blev det klart
for Lykke, at
han skulle ofre
en ny maskine
til 300.000,- og
da han samtidig
var fyldt 60 år,
havde han mere
lyst til at
benytte Statens
ophugningsstøtte........
Oberon er på vej
til
ophugning........!
|
Oberon som
fiskekutter, S
217
|
Og sådan gled OBERON ud af rækken af aktive fiskefartøjer |
Skawdykkerne besluttet at købe Oberon
Den 30. november 1979 vedtog Skawdyks medlemmer på en ekstraordinær generalforsamling at købe den gamle Skagen kutter Oberon. Kutteren stod for at skulle hugges op med en støtte fra staten på 110.000 kr., derfor kunne hun købes for den forholdsvis "lille sum" af 50.000 kr.
Fra den 15. februar 1980 var Skawdyk ejer af Oberon
|
|
|